Coraz więcej kierowców musi płacić za wypadek, bo nie mieli OC. Średnio po 9 tyś., rekordzista...

Coraz więcej kierowców musi płacić za wypadek, bo nie mieli OC. Średnio po 9 tyś., rekordzista ponad 1,5 mln złotych.

Aż o jedną czwartą wzrosła liczba kierowców bez polisy OC, którzy muszą oddawać pieniądze za spowodowane przez siebie wypadki – wynika z ostatniej analizy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

W ubiegłym roku UFG rozpoczął odzyskiwanie należności za ponad 3,1 tysiąca wypadków, to jest o 600 więcej niż rok wcześniej. Osoby decydujące się na jazdę bez polisy OC ryzykują coraz więcej: rośnie bowiem nie tylko liczba, ale i wartość odszkodowań wypłacanych przez Fundusz za spowodowane przez nich wypadki.

Tylko w ostatnim roku wystąpiono do kierowców bez OC o zwrot 28,4 mln złotych, o prawie 5 mln złotych więcej niż rok wcześniej.  

- Warto pamiętać, że odpowiedzialność nieubezpieczonego sprawcy jest nieunikniona – mówi Izabela Pintscher, kierownik Wydziału Regresów UFG. - Nawet jeżeli w danym momencie nie dysponuje on majątkiem, w odpowiednim terminie ponownie kierujemy sprawę do komornika i postępujemy tak aż do skutku – podkreśla.

Najczęściej kierowcy bez polisy OC muszą oddawać odszkodowania nie przekraczające 10 tys. złotych. Jednak w ostatnim roku dynamicznie wzrosła liczba spraw o zwrot świadczeń w przedziale 10- 50 tys. oraz wyższych. Na podstawie danych w UFG widać wyraźnie, że koszty szkód są coraz większe. Szczególnie szybko rośnie liczba spraw, w których UFG wypłacił powyżej 200 tysięcy złotych. W 2011 roku było ich tylko 3, a w 2013 aż 36.
 
Największy regres sięga 1,5 mln złotych. Tyle aktualnie wynoszą roszczenia poszkodowanych w wypadku, w którym kierowca tira postanowił zawrócić na autostradzie, we mgle. Na wykonującego niedozwolony manewr tira wjechały rozpędzone auta. W wypadku zginęło kilku młodych mężczyzn.
 
W sumie po polskich drogach jeździ około 250 tys. kierowców nieposiadających ważnej polisy OC.
Ze statystyk UFG wynika, że bez obowiązkowego ubezpieczenia jeździ najczęściej mężczyzna w wieku do 25 lat. Pracuje dorywczo, prowadzi gospodarstwo rolne, jest bezrobotny lub pobiera rentę. Jeździ najczęściej fiatem lub oplem. W większości przypadków są to starsze auta sprowadzone z zagranicy, za kilka tysięcy złotych.

Źródło: ufg.pl, wyborcza.biz

FAQ

Kara za brak polisy OC w 2013 r. ile wynosi i od czego jest uzależniona?

Za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC grozi kara nakładana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Od 1 stycznia 2013 r. kara ta wynosi dla pojazdów  mechanicznych:

Opłaty karne za brak OC pojazdów mechanicznych w 2013 r.

Więcej…
Co zrobić aby otrzymać zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia jeśli sprzedałem auto z polisą OC i Autocasco?

Jeśli nowonabywca nie będzie kontynuował Twojego OC należy zwrócić się do Zakładu Ubezpieczeń z informacją o sprzedaży auta i dyspozycją zwrotu składki ubezpieczeniowej oraz wskazać numer rachunku, na który ma być przelany zwrot składki. 

Więcej…
Sprzedałem samochód z polisą OC. Czy muszę informować Towarzystwo Ubezpieczeniowe o sprzedaży pojazdu?

Posiadacz pojazdu mechanicznego, który sprzedał pojazd, jest zobowiązany do powiadomienia na piśmie zakładu

Więcej…
Czy za datę wypowiedzenia umowy OC uważa się datę wysłania czy dostarczenia listu do Towarzystwa Ubezpieczeniowego?

Liczy się data nadania przesyłki listowej w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.

Więcej…

Najlepsze Towarzystwa Ubezpieczeniowe w jednym miejscu

logo allianz noweCompensa Generali  ProamaPZU Signal Ergo Hestia MTUUniqa HDI Warta InterRisk Wienerlink4Saltus

W przypadku umowy zawieranej za pośrednictwem Internetu, konsument ma prawo skorzystać z pozasądowego sposobu rozstrzygania sporów i złożyć skargę za pośrednictwem platformy internetowego systemu rozstrzygania sporów (Platforma ODR) zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. - adres: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Za działanie Platformy ODR odpowiada Komisja Europejska.